چاووش 1 (به یاد عارف)

  • آواز بیات ترک (دستگاه شور)
  • ساز و آواز – ساز و آواز گروهی
  • ناشر کاست: کانون چاووش (توسط جهان موزیک) – 1357
  • ضبط: استودیو بل 1356
  • ناشر (cd): آوای شیدا – سال؟
    (بازسازی آثار قبلی توسط شیدا از حدود 1385 شروع شده است)
  • مجموعه چاووش
  • درگاهی برای خرید قانونی و اطلاعات دقیق موجود نیست!

آلبوم چاووش 1 (به یاد عارف) داستانی طولانی دارد. بشنویم از زبان خالق اثر استاد محمدرضا لطفی در دفترچه‌ی همراه آلبوم پس از بازسازی: “به یاد عارف را من در سال ۱۳۵۱ ساختم و شعر آن را آقای امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) در سال ۱۳۵۴سرودند. به هنگام ساخت این اثر عبارتی مانند: عارف ز دست ما رفت و … به ذهن من می آمد که جان مایه ی ساخت این ترانه به وسیله ی شاعر با ارزش و گرامی “سایه” شد. ایشان همیشه از من میخواستند اگر کلماتی هنگام ساختن موسیقی به ذهنم میرسد آنها را برای ایشان بازگو کنم، زیرا این کار میتوانست به عنوان نیت و انگیزه ی اولیه ی آهنگساز، به ساخت شعر کمک زیادی کند. شاعر با درکِ زندگی عارف و شيوه ی بیانی او از کلمه ی عارف، در این اثر چنین استفاده کرده است: داد، داد، عارف با داغ دل زاد.

اولین اجرای این اثر به وسیله ی ارکستر گلها به رهبری فرهاد فخرالدینی ضبط شد و هنرمند “انسان بی من و ما” جواد معروفی، با تنظیم لطیفش به انتقال روح آن کمک ارزنده ای کرد. این اجرا با ساز من تکمیل شد و در برنامه هفتگی گلهای تازه قرار گرفت. محمدرضا شجریان تنها با یک ادیت، آواز این برنامه را تا انتها یکدست اجرا کرد و به حق در زنده نگه داشتن این اثر نقش بسیار بالایی را به عهده داشت. فریدون شهبازیان با وسواس بسیار به رتوش و ادیت صدا پرداخت. باید اضافه کرد که نقش او در شهرت تعدادی از خوانندگان غیرقابل انکار است. این برنامه در سال ۱۳۵۵، ابتدا به صورت کنسرت در دانشگاه کرمان و پس از تمرین های پیاپی به اجرا درآمد.

ضبط مجموعه ای که هم اکنون در اختیار شماست {نسخه cd} در سال ۱۳۵۶ در استودیو بل توسط آقای ایرج حقیقی که اکنون در دانمارک زندگی می کند، انجام شده و مسئولیت نظارت بر ضبط و میكس به عهده ی آقای فریدون شهبازیان بوده است….”

. . . . . . . . . .    ما را در تکمیل مقالات یاری کنید    . . . . . . . . . .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست