- سینمایی – درام اجتماعی
- کاری از علی حاتمی
- آهنگساز: مرتضی حنانه
- سال 1366
- تماشا در آپارات
جعفرخان از فرنگ برگشته
جعفر خان، فرزند حاج اكبر، از فرنگ بازمي گردد و پدر با ديدن سر و وضع نامتعارف او در مي يابد كه بايد خود را به آب و آتش بزند تا بتواند از جعفر هماني بسازد كه مي خواهد. كوشش پدر ناموفق مي ماند زيرا دولت به جعفر ميدان مي دهد تا در جهت عملي كردن افكارش بتازد. جعفر مأمور مي شود تا در جعفرآباد كه به نيوجف تغيير نام داده، شهري صنعتي و فضايي بسازد اهالي روستا به عنوان عمله برنامه هاي جعفر به كار گمارده مي شوند تا جامعه آرماني او را بسازند. حاجي كه نمي تواند جعفر را به راه بياورد، پس از آنكه مي شنود او با يك دختر فرنگي ازدواج كرده است سكته مي كند و با مشورت داماد حاجي به جاي بيمارستان روانه تيمارستان مي شود اما روان پزشك او را به خانه مي برد و مراقبت مي كند. جعفرخان در غيبت پدر برنامه هايش را عملي مي كند. با مساعدت روان پزشك و دكتر بيمارستان حاج اكبر سلامت خود را بازمي يابد و همچنان بناي مخالفت با جعفر را مي گذارد جعفر پس از آنكه مردم روستا را به جان هم مي اندازد كشور را به مقصد فرنگ ترك مي كند.
- نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و لباس: علی حاتمی
- آهنگساز: مرتضی حنانه
- چهرهپردازی: عبدالله اسکندری
- بازیگران:
عزتالله انتظامی
محمدعلی کشاورز
حسین سرشار
ارحام صدر
کلارا دخانی
مهدی ممیزان
منصوره جهانشاهی
جهانگیر فروهر
مهدی قلی صفاپور
ایرج راد
و… - تهیه کنندگان: علی اکبرعرفانی، علی عباسی
- مدیر فیلمبرداری: مهرداد فخیمی
- تدوین: عباس گنجوی
- مدیرتولید: محمدمهدی دادگو
- این فیلم بر اساس نمایشنامهی جعفرخان از فرنگ آمده نوشتهی حسن مقدم بازآفرینی شده است. گرچه خط داستان و شخصیتها در این فیلم، مشابه همان نمایشنامه است، اما علی حاتمی، جای شخصیتهای مثبت و منفی را عوض کرده است. اصل نمایشنامه، اواخر دورهی قاجار نوشته شده است و زمانی که فیلم نشان میدهد، مربوط به اواخر دورهی پهلوی است. در نمایشنامه، جعفرخان، شخصیتی تحصیلکرده، آگاه، مبادی آداب معاشرت و آشنا به بهداشت فردی است. در مقابل، اعضای خانوادهاش در ایران، افرادی بیسواد، ناآگاه، خرافاتی و ناآشنا به بهداشت هستند. اما در فیلم، جعفر خان، شخصیتی غربزده، بیعاطفه، بیریشه، خیالاتی و نادان بهتصویر کشیده شده است… (ویکیپدیا)
- منابع: سورهسینما – ویکیپدیا
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .