به روایتِ استاد عبدالله دوامی
- موضوع: آواز ایرانی، ردیف، پارتیسیون
- گردآورنده: استاد فرامرز پایور
- ناشر: ماهور 1375
به روایتِ استاد عبدالله دوامی
در ابتدای کتاب آمده است: “همه میدانیم که موسیقی ما قرنها تحریم شده بود و جزو فرهنگ عمومی ایرانی محسوب نمی شد. و به عکس، ادبیاتِ فارسی به علت آزادی عمل و استعداد فوقالعادهی شعرا و نویسندگان ایرانی تا جایی پیش رفت که احتمالاً سرآمد ادبیات جهان شده است. به همین جهت زمانی که موسییقی عملی (نه تئوری) تا حدودی آزادی عمل به دست آورد و عمومیت پیدا کرد را شاید از اوایل دورهی سلطنت قاجاریه بتوان به حساب آورد؛ تازه آن هم به بهانهی بیان شعر، توانسته است اظهار وجود کند.”
کتاب با ذکر نکاتی راجع به دلایل پرداختن به این موضوع و اهمیتِ پژوهش در بابِ آن، مختصری راجع به نتنویسی قطعات و اندکی راجع به زندگینامهی ترانهسرایانِ مطرحی که در کتاب از آثار آنها میتوان یافت، سخن گفته و سپس با تقسیمبندی بر اساس دستگاهها و آوازها، پارتیتور قطعات و اشعار پیوستِ آنها را با ذکر نام گوشهها – به روایتِ استاد دوامی – گرد هم آورده است.
در چاپ 1390 چنین آمده است:
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .