- کلاسیکِ ایرانی (ابوعطا و همایون)
- مکان: سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران
- زمان: 25-27 آبانماه 1390
- اثری از محمدرضا لطفی
- گروه “همنوازان شیدا” به سرپرستی محمدرضا لطفی
- متاسفانه در بازار رسمی موجود نیست!
هنر گام زمان
“هنر گام زمان” نام یک آلبوم تصویری از اجرای موسیقی با صدای علیرضا فریدون پور و آهنگسازی محمدرضا لطفی است که پاییز 1390 در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران به اجرا درآمد. این کنسرت شامل دو بخش بداهه نوازی لطفی و گروه نوازی است و آهنگهای آلبوم شنیداری “هنر گام زمان” نیز مربوط به همین کنسرت است. حمیدرضا مرتضوی تنظیم قطعات این کنسرت را بر عهده داشت.
- آهنگساز و سرپرست گروه: محمدرضا لطفی
- ترانهسرا: سعدی، مولانا، سایه
- خواننده: علیرضا فریدون پور، محمدرضا لطفی؟
- نوازندگان (گروه همنوازان شیدا):
محمدرضا لطفی (تار) فرخ مظهری، ساناز ستارزاده
احمد مستنبط (تنبک) نازنین بازرگانی
مهرزاد هویدا (دف) المیرا نصیری، محمد کریمی
حمیدرضا مرتضوی (سهتار) سپیده مشکی
شادی وحیدی (تار ابریشم)، مهدی ولی زاده (نی)
آریا محافظ (سنتور) کتایون ملک مطیعی
وحید جبارزاده (کمانچه) فریما موفقی
سینا دانش (کمانچه) سامان نوروزیان
آزاده شمس (غیژک)، پویا لقایی (رباب)
آریا لطیف پور (عود) تینا پیرهادفی، عیسی شکری - تنظیم قطعات: حمیدرضا مرتضوی
- بخش اول:
بداهه نوازی و خوانش اشعار حافظ و مولانا
توسط محمدرضا لطفی با همراهی احمد مستنبط، مهرزاد هویدا - (آنتراکت 20 دقیقهای)
- بخش دوم:
گروه نوازی توسط “همنوازان شیدا” که متشکل از ۲۵ نفر بود.
همراه با تار استاد لطفی و خوانندگی استاد فریدون پور.نام آهنگها:
1. تصنیف هنر گام زمان (شعر ه. الف. سایه)
2. تک نوازی سه تار
3. چهارمضراب
4. بداهه خوانی (ساز و آواز)
5. تصنیف بیداد (شعر مولانا)
6. تکرار تصنیف هنر گام زمان (شعر ه. الف. سایه)
- درباره تکرار تصنیف هنر گام زمان: محمدرضا لطفی (آهنگ ساز اثر) درباره این که چرا در این کنسرت تصنیف یک بار در اول و یک بار در آخر اجرا شده است، اظهار کرد: شعر تصنیف بسیار زیبا است و مخاطب با یکبار گوش کردن شعر تصنیف را حفظ نمیشود مخصوصاً که تصنیفها اصولاً در آخر برنامه اجرا میشوند بنابراین من آگاهانه برای اینکه شعر اهمیت داشت، تصنیف را یک بار در اول کار اجرا کردم تا در ذهن مخاطب بماند. ( ایسنا )
- قطعات این کنسرت به صورت تکنیک پولیفونی (خطوط ملوی موازی هم که در خط افقی حرکت میکند) توسط حمیدرضا مرتضوی تنظیم شده بود و تنظیم قطعات دهه ۶۰ را یادآوری میکرد که در سرآمد آنها زنده یاد مشکاتیان بود. با این حال محمدرضا لطفی در بروشور این کنسرت در توضیح تنظیم این قطعات چنین گفته بود: امروزه جوانان بر اساس نیازهای روحی و علاقه به موسیقی چندصدایی در این عرصه (با توجه به سیستم ضبط دیجیتال) پیشرفت نمودهاند اما در اینجا مقایسه سازهای کلاسیک غربی و سازهای شرقی و نیز داشتن انتظاری از معادل از این دو نادرست است؛ چراکه بر خلاف موسیقی کلاسی غربی که سازها برای ارکستراسیون و اجرای چند صدایی تنظیم شده است، سازهای شرقی و به ویژه سازهای ایرانی اغلب سازهای فردی و بداهه است. (به نقل از ایلنا ! منبع اصلی یافت نشد)
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .