تنبور
- سازهای زهی – زخمهای
- نواختن با ضربه انگشت
- ساز محلی ایرانی – سهتار باستانی
- شهرت حماسی و عرفانی در کرمانشاه و کردستان
تنبور را بعضی تنبوره نیز گفتهاند؛ سازی محلی با دستهای بلندتر و کاسهای بزرگتر و منحنیتر از سهتار است. این ساز را با پنجه مینوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سهتار که آنها نیز با انگشت(ناخن) به صدا درمیآیند. تنبور، دارای شخصیتی عرفانی و حماسی است و این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده میشود. این ساز در طول سیر و سفر تاریخی و فرهنگی تنبور در نقاط و نواحی مختلف نامها و شکلهای متفاوتی پیدا کرده است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. در زمان قدیم به گفته فارابی از یک یا دو سیم اصلی استفاده میشدهاست که اکنون به صورت سه سیم معمول است. این ساز دارای چهارده پرده (دستان) و فاقد ربع پرده میباشد.
تاریخچه تنبور:
بر پایه ۳ مجسمه یافت شده در خرابههای شوش، تنبور دارای تاریخچهای مربوط به حدود ۱۵۰۰ پیش از میلاد است. تنبور زمانی در انواع کاسه گلابی شکل رایج در ایران و سوریه ساخته میشده سپس از طریق ترکیه و یونان به باختر رفته و کاسه بیضی شکل آن در مصر نواخته شدهاست.
- از تنبور به سهتار باستانی ایرانیان تعبیر شدهاست که در زمان ساسانیان، خسرو پرویز و قبل از آن هم به کار نواختن میآمده.
- تنبور ساز نوازندگانی ایرانیان محسوب میشده و ابن خردادبه آوازخوانی مردم ری و طبرستان و دیلم را با تنبورها درست شمرده است.
- امروزه تنبور در سرتاسر ایران رواج دارد اما کانون اصلی این ساز استانهای کرمانشاه و کردستان و نواحی شمالی لرستان است. این ساز در این مناطق با نامهای تَمیُرَه، تَمیرَه، تموره و تمور شناخته میشود.
- در منطقهای کرد نشین ترکیه به نام دیار بکر نوعی از تنبور موسوم به باقلما با کاسهای بزرگ و ۵ تار و حدود ۲۰ دستان رایج است که با مضراب نواخته میشود.
شکل ظاهر:
تنبور بر اساس شکل ظاهری دو نوع است؛ تنبور کاسهای که یک تیکه است و تنبور چمنی که همان ترکهای است و کاسه آن از تکههای چوب درست شده است. این نوع مزیتی که برنوع اول دارد این است که هم ساخت آن راحتتر است و هم تعمیر آن. تنبور دارای شکمی گلابی و دستهای دراز است که روی آن از ۱۰ تا ۱۵ پرده بسته میشود. دسته این ساز مانند سه تار، بر سر ساز متصل است و سر آن در حقیقت ادامه دسته است که روی سطوح جلویی و جانبی آن، هر یک دو گوشی کار گذارده شده که سیمها به دور آنها پیچیده میشوند. این ساز معمولاً بدون مضراب و با انگشت نواخته میشود.
قسمتهای مختلف تنبور:
- کاسه: همان قسمت پایین تنبور که خود دارای اشکال مختلفی است که بستگی به منطقه و سازنده خود دارد. کاسهی این ساز را عموماً از چوب توت میسازند که انتخاب نوع چوب، یعنی اینکه از چه جنس توتی باشد خود دارای نکاتی است.
- دسته: قسمت انتهایی تنبور که به کاسه متصل است که در صدا تاثیر زیادی دارد.
- صفحه: قسمت روی کاسه که دارای بافت ظریف می باشد، صفحة نازکی است از چوب درخت گردو که بر روی دهانه کاسه قرار میگیرد و در وسط و یا در کنار صفحه حدود ۷ تا ۱۲ سوراخِ ۲ تا ۳ میلیمتری دارد تا موجب نرمی صدای تنبور شود. سوراخ روی صفحه بر صدای تنبور تا ثیر بسزایی دارد.
- دستان یا پرده:۱۳ تا ۱۴ دستان در تنبور وجود دارد که در محلهای معیّن بر دسته بسته میشوند. به نظر اغلب نوازندگان مشهور، محل دستانها ثابت است اما برخی نیز معتقدند که جای تعدادی از این دستانها متغیر است.
- خرک: رک، قطعه چوبی کوچک و محکم از درخت شمشاد و گردوست که سیم به آن وصل میشود و روی صفحه سیمگیر قرار میگیرد. در برخی از سازهای جدید سیمگیر کار خرک را میکند.
- سیم گیر:به قسمت انتهایی کاسه وصل است و سیم را به آن وصل میکنند. سیم گیر از جنس استخوان یا چوب بوده در انتهای صفحه قرار دارد که تارها را بدان گره میزنند و تا انتهای دسته میکشند. در برخی از تنبورهای جدید، خرک کار سیمگیر را انجام می دهد.
- گوشی:همان قطعات بالای تنبور را گوشی میگویند و از آن برای کوک کردن استفاده میکنند. دو تا سه گوشی (در تنبورهای نامتعارف تا پنج گوشی) از چوب بید وجود دارد. تنبور لانه کوک (جعبه گوشیها) ندارد و گوشیهایش مستقیماً در سوراخهای ایجاد شده در انتهای دسته فرو می روند.
- سیم گیر بالا:برجستگی پایین گوشی را می گویند که دارای شیارهایی است. شیطانک ، که قطعه چوب یا استخوانی است با دو سه شیار که تارها از روی آن عبور داده شده به گوشی گره میخورند. شیطانک در حدود ۱۵ سانتیمتری ابتدای دسته تعبیه میشود.
- پرده: نخ نازکی است که روی دسته بسته شده و فاصله هر دو دستان را یک پرده میگویند. تنبور از قدیم دارای ۲ سیم بوده که اکنون آن را از ۲ سیم به یک سیم ارتقاء دادهاند.
- سیم: دو یا سه سیم، که سیم بالایی معمولاً جفتی است. این سیمها از یک سو به سیمگیر و از سوی دیگر پس از عبور از روی خرک و شیطانک در انتهای دسته به دور گوشیها پیچیده میشوند.
انواع تنبور با اسامی و اشکال مختلف:
- تنبور قوچانی، شروانی، بغدادی، تیسفونی و انواع دو تار، چگور و قپوز.
- نواختن این ساز با شکلهای مشابه هنوز در بیشتر مناطق ایران رواج دارد.
کوکهای رایج تنبور:
در نواختن آن دو نوع کوک رایج است. ابتدا کوک هفت دستان (برز) و دیگری کوک پنج دستان (ته رز) که نوازندگان امروزی بیشتر از کوک سیم اصلی دو(C) و سیم واخوان سل(G)استفاده میکنند.
(کوک طرز: بیشتر مقامهای مجلسی با این کوک نواخته میشود. نسبت میان وترها در کوک پنجم درست نزولی است و صدای باز وتر دوم اکتاو پایینتر از صدای دستان پنجم است. کوک برز (شیخ امیری): بیشتر در مقامهای حقانی استفاده میشود. در این کوک نسبت فاصله سیم زرد به سیم سفید چهارم درست است.)
مدل نواختن:
تنبور را با چهار انگشت دست راست و بدون استفاده از مضراب مصنوعی مینوازند و تکنیکهای دست چپ آن شبیه دیگر سازهای زهی دسته دار مانند تار و سه تار است و مضرابهای اصلی آن عبارتند از انواع مضراب راست، چپ و شُر انواع مضراب ریز، گلریز، غنچه، دوچپ (دوتک) و…
از سازندگان معروف تنبور:
نریمان (آسوری تبار)، اسداله فرمانی (ساکن گهواره)، استاد چیره دست سعید ذوالنوری را میتوان نام برد که هرکدام تنبورهایی با صدای خاص خود را ساخته اند ولی هیچ کدام از سنت قدیمی تنبورنوازی خارج نشده اند.
نوازندگان معروف تنبور در صد سال گذشته:
- منطقه گوران: علی اکبر مرادی، طاهر یارویسی، سید آرش شهریاری
- منطقه صحنه: سید نصرالدین خاموشی جیحون آبادی، سید قدمیار حسینی، نورعلی الهی، درویش امیر حیاتی، سید امرالله شاه ابراهیمی، سید خلیل عالی نژاد، رامین کاکاوند، فرید الهامی، رامتین کاکاوندی
- منطقه کرمانشاه: کیخسرو پورناظری، سهراب پورناظری، علیرضا فیض بشی پور، تهمورس پورناظری
- منطقه همدان: میروحید رادفر
- شهرستان دالاهودر ۲۲ دی ۱۳۹۹ به عنوان شهر ملی تنبور در کشور ایران از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد. ثبت ملی دالاهو به عنوان شهر تنبور در حوزهی صنایع دستی و ساخت این ساز بوده و نه مقامهای موسیقی آن. در شهرستان دالاهو علاوه بر وجود خانه تنبور، ۱۵۸ کارگاه ساخت تنبور وجود دارد که برخی از آنها قدمت دیرینهای دارند. (ایرنا)
… - مقامهای متفاوت تنبور (نیازمند پژوهش):
موسیقی تنبور دارای حالات و جنبههای متفاوتی است و برای هر جنبه و حالت مقام خاصی وجود دارد. بر این اساس، میتوان آنها را به صورت زیر دستهبندی کرد:
- مقامهایی که جنبه دعا و مناجات و عبادت دارند، مثل اکثر مقامهای کلام از جمله شیخ امیری، پیشروی، ایمانم یار
- مقامهایی که جنبه حماسی دارند، مانند ته رز روسم
- مقامهای اسطورهای، مانند سه رته رز و ساروخانی
- مقامهای عاشقانه، مانند قه تار، مجنونی و باریه
- مقامهایی که عرفانی اند و جنبه سرور و مستی دارند، مانند اکثر مقامهای کلام، از جمله حقن حقن، هانا فریارس، یار دیدکانی
- مقامهایی که در مراسم عزاداری نواخته میشوند، مانند فانی فانی و گل و خاک
- مقامهایی که جنبه سرور و خوشامدگویی و شادمانی دارند، مانند جلوشاهی و سوار سوار
… - منابع: بیتوته – مهروازان موزیک –ایرنا
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .