- مقامهای قدیمی در قالب لالایی
- منطقه جغرافیایی: اقوام کوچنشین
- راوی: پروین بهمنی
- پژوهش و گردآوری: دامون شش بلوکی
- آلبوم در سایت آمازون
لالاییهای قشقایی
در موسیقی قشقایی لالاییهایی وجود دارد که به تدریج شکل مقام موسیقیایی پیدا کردهاند. نامگذاری لالاییها جالب توجه است؛ چون لالایی را یک فرد خاصی بر اساس اتفاق خاصی خوانده، ملودیاش معروف شده است. به گفتهی دامون شش بلوکی، گردآورندهی این آلبوم: “ملودی داریم به نام «لالا بهمن» که این ملودی بر اساس اتفاقی که برای مادر بهمن رخ داده ساخته شده است، هنگام تولد بهمن مادر بهمن را آل می برد؛ مادربزرگ بهمن در فضای این سوگ لالایی را می خواند که این لالایی هم برای آرام کردن بهمن است هم برای دخترش است که از دنیا رفته است. این لالایی هم سوگ هم لالایی کودک است.”
- متربیگ (هما و پروین بهمنی)
- هجران (پروین بهمنی)
- لالابهمن (پروین بهمنی)
- لالایی (ماه پرویز)
- لالایی بر اساس شیرین جان (هما بهمنی)
- لالای معصومه بیبی (نازلی و افسانه جهانگیری)
- بالام لا لای (هما بهمنی)
- لالای بیبی خاور (پروین بهمنی)
- متر بیگ (هما بهمنی)
- مقام وطن بر اساس موسیقی عاشیقی (پروین بهمنی)
- مقام گدر جان و نگار حان (پروین بهمنی)
- لالا لاله زار (منور ضیایی)
- لالای (افسانه و نازلی جهانگیری)
- لالای سوگ (هما بهمنی)
- مقام بیستون (پروین بهمنی)
- لالایی آرگناز (آرگناز بهزادپور)
- آسانک آفتاب (پروین بهمنی)
- لالای هجران (شاهین جهانگیری)
- لالایی تهمورسخان برای دخترش نگار
- لالایی خدیجه گلین (هما بهمنی)
- لالایی گزل گل (افسر بهمن بیگی)
- بنظر میرسد این آلبوم قرار بر آن بوده در سال 1394، توسط مرکز گسترش موسیقی ایرانی در پاریس منتشر شود. اما هنوز منبع معتبری راجع به چگونگیِ انتشار، نام ناشر و سال انتشار پیدا نکردهایم. اگر در این زمینه اطلاع دارید ما رو خبر کنید. سپاس.
- منابع: خبرگزاری شبستان – گفتگوی کافه خبر با استاد پروین بهمنی
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .