خانه › آوانگار › کلاسیک ایران › گوشهها
مرا عاشق…
- دستگاه شور (آوازها: دشتی، بیات ترک، ابوعطا)
- گوشهها: درآمد، اوج، عراق به بیات راجع، گبری، قرچه، رضوی، حسینی، فرود
- ساز و آوازی گروهی – تکنوازی – ساز و آواز – بیکلام
- در آلبوم چاووش 4 – سال 1359
- تصویر: Ivan Aivazovsky (painting 1856)
“مرا عاشق” شامل هفت قطعه به هم پیوسته است بر روی الفِ کاستِ آلبوم “چاووش 4” به آهنگسازی استاد پرویز مشکاتیان و با صدای گرم استاد شهرام ناظری. این آهنگ اولین تجربه ی همکاریِ این دو استاد بزرگوار بود. آلبوم چاووش 4 یکی از آلبوم های دوازده تایی چاووش است که در سالهای ابتدایی انقلاب ایران ضبط و انتشار پیدا کرد. روی ب بر این کاست شامل آهنگهایی ساخته ی استاد محمدرضا لطفی است که آنها نیز توسط استاد ناظری خوانده شده اند.
این بخش از آلبوم با ترانه ای از مولانا به مطلع “مرا عاشق چنان باید…” آغاز می شود که نام آهنگ نیز از این ترانه انتخاب شده است. ترتیب آهنگها در این روی کاست عبارتند از:
- تصنیف مرا عاشق ♫
- تکنوازی سنتور ♫
- قطعه ضربی شورانگیز ♫
- قطعه آواز – ترانه: هوشگ ابتهاج ♫
- بیکلام (همنوازی سازها) ♫
- ادامه ساز و آواز ♫
- تکرار تصنیف مرا عاشق… ♫
- آهنگساز: پرویز مشکاتیان
- خواننده: شهرام ناظری
- ترانه سرایان: مولانا، ه.ا.سایه (هوشنگ ابتهاج)
- نوازندگان (گروه عارف)
تکنواز سنتور: پرویز مشکاتیان
- تصنیف مرا عاشق ♫
(♫ درآمد دشتی)
مرا عاشق چنان باید، مرا عاشق چنان باید
که هر باری که برخیزد، که هر باری که برخیزد
قیامتهای پرآتش، قیامت های پر آتش
ز هر سویی برانگیزد، ز هر سویی برانگیزد
(♫ بیات ترک)
دلی خواهیم چون دوزخ، دلی خواهیم چون دوزخ
که دوزخ را فروسوزد
(♫ درآمد دشتی)
دو صد دریا، بشوراند، ز موج بحر نپرهیزد، ز موج بحر نپرهیزد
(♫ اوج)
چو شیری سوی جنگ آید، چو شیری سوی جنگ آید
دل او چون نهنگ آید
(♫ اوج)
چو شیری سوی جنگ آید، دل او چون نهنگ آید
(♫ درآمد دشتی)
بجز خود هیچ نگذارد و با خود نیز بستیزد
(♫ درآمد دشتی)
مرا عاشق چنان باید، مرا عاشق چنان باید
که هر باری که برخیزد، که هر باری که برخیزد
قیامتهای پرآتش، قیامت های پر آتش
ز هر سویی برانگیزد، ز هر سویی برانگیزد
- تکنوازی سنتور ♫
- قطعه ضربی شورانگیز ♫
- قطعه آواز (ترانه: هوشگ ابتهاج) ♫
(♫ درآمد شور)
چند این شب و خاموشی؟
چند این شب و خاموشی؟
وقت است که برخیزم
وان آتش خندان را با صبح برانگیزم
(♫ تحریر)
صد دشت شقایق، چشم در خون دلم دارد
(♫ تحریر)
تا خود به کجا آخر، به کجا آخر، با خاک در آمیزم
(♫ ورود به گبری ابوعطا)
چون کوه نشستم من، با تاب و تب پنهان
چون کوه نشستم من، با تاب و تب پنهان
(♫ تحریر)
صد زلزله برخیزد، آنگاه که برخیزم
(♫ تحریر)
(♫ عراقِ بیات راجع)
صد دشت شقایق چشم در خون دلم دارد
تا خود به کجا آخر، با خاک در آمیزم
(♫ تحریر)
- بی کلام (همنوازی سازها) ♫
- ادامه ساز و آواز ♫
(♫ قرچه)
برخیزم و بگشایم این بند دل جوشان … جوشان
(♫ تحریر)
برخیزم و بگشایم این بند دل جوشان
(♫ رضوی)
وین سیل گدازان را از سینه فرو ریزم
(♫ تحریر )
(♫ قرچه)
شب گرچه غم افزاید، خورشید از او زاید
چون راحت دل خواهم، از درد چه پرهیزم
(♫ تحریر)
(♫ حسینی)
برخیزم و بگشایم، این بند دل جوشان
وین سیل گدازان را از سینه فرو ریزم
(♫ تحریر)
(♫ فرود به شور)
چند این شب و خاموشی، وقت است که برخیزم
وان آتش خندان را با صبح برانگیزم
- تکرار تصنیف مرا عاشق… ♫
(♫ درآمد دشتی)
مرا عاشق چنان باید، مرا عاشق چنان باید
که هر باری که برخیزد، که هر باری که برخیزد
قیامتهای پرآتش، قیامت های پر آتش
ز هر سویی برانگیزد، ز هر سویی برانگیزد
(♫ بیات ترک)
دلی خواهیم چون دوزخ، دلی خواهیم چون دوزخ
که دوزخ را فروسوزد
(♫ درآمد دشتی)
دو صد دریا، بشوراند، ز موج بحر نپرهیزد، ز موج بحر نپرهیزد
(♫ اوج)
چو شیری سوی جنگ آید، چو شیری سوی جنگ آید
دل او چون نهنگ آید
(♫ اوج)
چو شیری سوی جنگ آید، دل او چون نهنگ آید
(♫ درآمد دشتی)
بجز خود هیچ نگذارد و با خود نیز بستیزد
(♫ درآمد دشتی)
مرا عاشق چنان باید، مرا عاشق چنان باید
که هر باری که برخیزد، که هر باری که برخیزد
قیامتهای پرآتش، قیامت های پر آتش
ز هر سویی برانگیزد، ز هر سویی برانگیزد
- شهرام ناظری: “…روزی پرویز مشکاتیان پیش من آمد و گفت آهنگ «مرا عاشق را» قرار است در استودیوی رادیو ایران و با صدای شجریان یا رضوی سروستانی ضبط شود اما علیزاده عقیده دارد که این آهنگ با لحن و طرز بیان ناظری بیشتر جور درمیآید؛ بخصوص که شعر مولانا هم هست. به هر حال آهنگ با حضور ه.ا. سایه و محمدرضا لطفی و صدابرداری ایرج حقیقی ضبط گردید و دوستی علیزاده و من بسیار صمیمی ادامه پیدا کرد. یک سال بعد از آن که انقلاب شد…” (ایسنا 1)
- “…یک سال پیش از انقلاب یعنی در سال ۱۳۵۶ اولین آهنگ زندهیاد مشکاتیان (مرا عاشق چنان باید) با گروه عارف و با همراهی علیزاده، آهنگ مشکاتیان، صدای من و با حضور سایه ضبط شد. این اثر اولین کار پرویز مشکاتیان با صدای من بود. ما دوستان صمیمی برای هم بودیم و رفاقتمان سالها ادامه پیاده کرد…”(ایسنا 2)
- منابع: جلد آلبوم چاووش 4 – ایسنا 1– ایسنا 2
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .