علی اکبر شیدا

  • متولد 1222 (شیراز) – 1285 تهران
  • موسیقیدان، آهنگساز، ترانه‌سرا، خوشنویس
  • تخلص: شیدا – مسرود علی (در پیوند با حلقه دراویش)
  • پایه‌گذار تصنیف و ترانه به معنای امروزی
  • نوازنده سه‌تار

علی اکبر، پسر “مرشد علی” در وضعیت سیاسی اجتماعی عجیبی بدنیا آمد؛ قائله‌ی “سید علی محمد باب” در شیراز برپا شد، محمدعلی شاه در گذشت، ناصرالدین شاه تاجگذاری شد، نه ساله بود که امیرکبیر به شهادت رسید و… از سوی دیگر در دورانی رشد کرد که سال‌های اوج جنبش ادبی “بازگشت” بود که گرایش به تصوف داشتند. در این اوصاف با انجمن ادبی نشاط آشنا شد که میرزاعبدالوهاب نشاط، راه اندازی کرده بود و شاعران بزرگی در آن پرورش یافتند. گرایش این انجمن مسلک فقر، درویشی، عرفان و ادیبانی چون حافظ و سعدی بود. اقتضای تصنیف‌سازی به کمک شیدا آمد تا از قید و بند ناخوشایند کلاسیک و جزم اندیشی‌های جنبش بازگشت رها شود و نوعی آزادی کلام پیدا کند.

و اما وضعیت موسیقی در آن زمان در حد مطربی و مجلس گرم‌کنی تنزل داشت. سه‌تار اما که تازه چندسالی از رواج نواختن آن به شکل امروزی که می‌شناسیم گذشته بود، تبدیل شده بود به ساز آهنگسازان و خلوت‌گزیدگان در محافل درویشان. اینگونه بود که شیدا از سویی در مسلک فقیرانه میراث پدر و از سویی در محافل غنی موسیقی درویشان، فضای تصنیف را دگرگون کرد. مضامین را از تاریخ و وقایع روز میگرفت با موسیقی ردیف ترکیب میکرد و اثری سرشار می‌آفرید. او به نسلی از موسیقیدانان بازگشته بود که هم شاعر بودند، هم نوازنده، هم آهنگساز.

. . . . . . . . . .    ما را در تکمیل مقالات یاری کنید    . . . . . . . . . .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست