خانه › آوانگار › کلاسیک ایران › گوشهها
در هوای تو
- دستگاه همایون
- گوشهها: درآمد، فرود، بیداد، نی داوود، بیات راجع
- ساز و آواز گروهی (ارکسترال)
- شهرت: یارا یارا…
- در آلبوم نیلوفرانه 1375
ترانه ی زیبای”در هوای تو” که با نام مطلعِ به یاد ماندنی اش “یارایارا” شهرت دارد، از سروده های استاد قیصر امین پور است؛ او را شاعر نیلوفرانه ها و عاشقانه ها می خوانند؛ “یارایارا” در آلبوم پرخاطره ی “نیلوفرانه” توسط استاد عباس خوشدل و با صدای گرم استاد علیرضا افتخاری، چنان هنرمندانه تصنیف گردیده است که پس از گذشت سالها هنوز که هنوز است، شنوندگان دهه هفتاد آنرا گاهی بی هوا به هر بهانه زمزمه اش می کنند و به یاد سپرده اند. همزمان که این اثر دلنشین را میشنویم، میتوانیم “متن ترانه” را که دو بیت از غزل زیبای حافظ را نیز در میان دارد – همراه گوشه های زیبایش در دستگاه همایون – دنبال کنیم.
- آهنگساز و تنظیمکننده: عباس خوشدل
- به کوشش: فریدون شهبازی
- خواننده: علیرضا افتخاری
- ترانه سرا: قیصر امین پور – غزل میان آواز: حافظ
- نوازندگان: نام ها در آلبوم نیلوفرانه (ارکسترال)
(♫ درآمد اصفهان)
یارا یارا گاهی، دل ما را، به چراغ نگاهی روشن کن
چشم تار دل را، چو مسیحا، به دمیدن آهی روشن کن
بی تو برگی زردم، به هوای تو میگردم، که مگر بیافتم در پایت
(♫ فرود به همایون)
ای نوای نایم، به هوای تو میآیم، که دمی نفس کنم تازه در هوایت
{بی تو برگی زردم، به هوای تو میگردم، که مگر بیافتم در پایت
ای نوای نایم، به هوای تو میآیم، که دمی نفس کنم تازه در هوایت}
(♫ بیداد)
به نسیم کویت ای گل، به شمیم بویت ای گل
در سینه داغی دارم، از لاله باغی دارم
بایادت ای گل هرشب، در دل چراغی دارم
باغم بهارم باش، موجم کنارم باش
(♫ نی داوود)
ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی
دل بی تو جان آمد، دل بی تو به جان آمد، وقت است که باز آیی
(♫ بیات راجع)
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد، پایان شکیبایی
(♫ بیداد)
به نسیم کویت ای گل، به شمیم بویت ای گل
در سینه داغی دارم، از لاله باغی دارم
با یادت ای گل هرشب، در دل چراغی دارم
باغم بهارم باش، موجم کنارم باش
{بی تو برگی زردم، به هوای تو میگردم، که مگر بیافتم در پایت
ای نوای نایم، به هوای تو میآیم، که دمی نفس کنم تازه در هوایت}
{بی تو برگی زردم، به هوای تو میگردم، که مگر بیافتم در پایت
ای نوای نایم، به هوای تو میآیم، که دمی نفس کنم تازه در هوایت}
تا فدا کنم جان و دل برایت
پانوشت: اگر در زمینه انتخاب گوشه ها صاحب نظر هستید،
مشتاقانه منتظر شما هستیم که وارد گفتگو شویم و
در تکمیل مقالات همراه باشیم. سپاس.
- …”یارا یارا گاهی” دو دهه بعد به نقل از خبرگزاری ایرنا: “… قطعه بعدی كنسرت امشب، «در هوای تو» یا همان «یارا یارا گاهیِ» معروف بود؛ اثری به آهنگسازی استاد عباس خوشدل، كه خودش نیز در تالار به تماشا نشسته بود. در تنظیم این قطعه برای اجرای امشب، ساز قانون نیز به تركیب سازها اضافه شده بود. به جز این، دیگر تفاوت این اجرا با اجرای آلبومی این اثر، حذف آواز میانه تصنیف بود كه به جای آن خواننده با بم خوانی پرقدرت خود، یكی از جمله ها را تكرار كرد…”
- در کتاب “تصنیف ها، ترانه، سرودهای ایران زمین” در پانوشت برگه ی ترانه چنین آمده: “اجرای پریسا (با اشعاری متفاوت) تحت عنوان “بهانه ی دل” با مطلع “دور از یاران تا کی/به کجایی/که جدا از تو شد دل غمخانه… . در نوار “پریسا، موسیقی اصیل ایران: انتشارات وزارت فرهنگ و هنر” … چهار ترانه از این آلبوم نایاب، توسط افتخاری با اشعاری تازه اجرا شده اند که در جلد بعدی این کتاب تقدیم خوانندگان گرامی خواهد شد… (ص:502. چاپ: شانزدهم)
- منابع: خبرگزاری ایرنا – خبرگزاری فارس – کتاب “تصنیفها، ترانهها، سرودهای ایرانزمین“
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .