- موسیقی برای شادی، غم و وجد
- منطقهجغرافیایی: سیستان و بلوچستان
- سازهای محلی: سرود، بِمجو، دونلی
- ضبط و متن: ژان دورینگ
- ناشر: ماهور 1391 (موسیقی نواحی ایران 36)
استادان بزرگ بلوچی
ژان دورینگ، پژوهشگر و موسیقیدان فرانسوی، پس از تحصیلات آکادمیک کلاسیکِ غربی، به دلیل علامندی به موسیقیِ ایران، فرانسه را ترک کرد و به ایران آمد؛ وی که پس از سالها تجربههای مختلف در موسیقی کلاسیک ایرانی و فولکلور آثار فراوانی به جا گذاشته است، راجع به موسیقی بلوچستان میگوید: ” یک روز از تلویزیون قطعهای از اجرای بهرام سوریزهی دیدم که خواننده موسیقی بلوچی بود و اهل سراوان که قلندری اجرا میکرد. صدای خوب و گیرایی داشت. این موسیقی برایم جالب بود و تصمیم گرفتم بروم و از نزدیک ببینم. رفتم به سراوان و آقای سوریزهی من را به خانهاش برد. آنجا چند تا ساز بود. قیچک، دهک و تمبورگ و ایشان شروع کرد به خواندن و بعد از مدتی شروع کرد به خواندن قلندری، طوری خواند که نزدیک بود مست شوم! دیدم این موسیقی خیلی تأثیرگذار است؛ خیلی خوب هم میخواند و اینطور شد که من ضبط مداوم را آغاز میکردم.” وی در دفترچهی این آلبوم که یکی از چندین اثر او در رابطه با موسیقی بلوچ است به معرفی این موسیقی، نوازندگان، سازها و توضیح قطعات سیدی پرداخته است.
نوازندگان بنام بلوچی:
آرزو محمد (سرود)
علیجان (سرود)
عُمر سُری (سرود)
عبدالله لاسی (سرود)
محمد رمضان (سرود)
یارمحمدشیخ (سرود)
و…
- زهیریگ و شِروَندی (سرود: آرزو محمد)
- زهیریگ و آواز (سرود: علی جان)
- زهیریگ و آواز (سرود: علی جان)
- زهیریگ و آواز (سرود: علی جان)
- لاهرو (دونلی: ناشناس از سراوان)
- گنهی بلوچی (سرود: عُمر سُری)
- سَسولی (سرود: عبدالله لاسی)
- تکنوازی سرود (سرود: رمضان اَبچُکی)
- خراسانی – جنگلی (بِنجو: مبارک)
- نوبتِ گواتی (سرود: یارمحمد شیخ)
(سرود، بِنجو، دونلی سازهای محلی این منطقه هستند.)
- ژان دورینگ: “ساز سرود (قیچک بلوچی) یک ساز استثنایی است؛ چه کسی میتواند مانند این بسازد یا این را کوک کند یا با این بنوازد؛ ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که موسیقی بلوچی ٢٥ زهیریگ دارد اما موسیقی ایرانی ١٢ دستگاه و مقام دارد. آن زهیریگهای موسیقی بلوچی مال خودشان است؛ از هندوستان نیامده، از موسیقی ایران هم نیامده، از موسیقی اعراب گرفته نشده؛ مال خودشان است. حالا ما میگوییم موسیقی کوچه و خیابان، این صحیح نیست؛ موسیقی مال همه است؛ موسیقی متعلق به حرفهایهاست. ( فرادید )
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .