- دستگاه نوا
- ارکسترال (ارکستر سمفونیک تهران)
- ناشر: چهارباغ بانگ 1368
- اجرا: 1366
- خرید قانونی از درگاه بیپ تونز
دود عود
رده: کلاسیک ایرانی
عقل کجا پی برد شیوه ی سودای عشق؛ آلبوم «دود عود» در همآواییِ باشکوهِ گوشههای دلنوازِ «دستگاه نوا»، در جوار اشعار بیمانند بزرگان ادب پارسی «عطار» و «مولانا»، اثری جاودانه است از «پرویز مشکاتیان»؛ «ای دلبر و مقصود ما ای قبله و معبود ما، آتش زدی در عود ما نظاره کن در دود ما…» این ارکستر بینظیر با حضور همنوازانی برجسته، نظیر: «جمشید عندلیبی»، «نوروز یزدانی»، «خانواده کامکارها»، «علی اصغر بهاری» و «داریوش طلایی»،… در کنار صدای «محمدرضا شجریان»، با تنظیم نهایی «کامبیز روشن روان»، در اواسط دهه ی شصت خلق شده و در قالب آلبومی نفیس، همچنان پر شور و توانمند برجا و استوار به یادگار مانده است: “هر که خورد از جام عشقت قطرهای، تا قیامت مست و حیران خوشتر است…”
- آهنگساز: پرویز مشکاتیان
- تنظیم:کامبیز روشن روان
- ترانه سرایان: عطار، مولانا
- خواننده: محمدرضا شجریان
- نوازندگان:
علی اصغر بهاری (کمانچه)
داریوش طلایی (تار)منوچهر انصاری (ویلن)
رضا عالمی (ویلن)
همایون رحیمیان (ویلن)
ارسلان کامکار(ویلن)
رئیس فرشید (ویلن)
نوروز یزدانی (ویلن آلتو)
سیاوش ظهیرالدینی (ویلن آلتو)
بهروز کافی (ویلن آلتو)
بهزاد بیرقی (ویلن آلتو)محسن تویسرکانی (ویلنسل)
کریم قربانی (ویلنسل)
عباس ظهیرالدینی (ویلنسل)نادرمرتضی پور (کنترباس)
علیرضا خورشیدفر (کنترباس)جمشید عندلیبی (نی)
بهنام مناهجی (سنتور)
اردشیر کامکار (کمانچه)
بیژن کامکار (دف)
ارژنگ کامکار(مثلث، تنبک، تیمپانی)
- درآمد
- ساز و آواز (کمانچه: علی اصغر بهاری)
- قطعه برای سنتور و ارکستر
- ساز و آواز (تار: داریوش طلایی)
- تصنیف دود عود (شعر مولانا)
- این تصنیف فوقالعاده زیبا و تمام و کمال، در دستگاه نوا و روی غزلی از مولانا ساخته شده است: “ای یوسف خوشنام ما، خوش میروی بر بام ما/ای درشکسته جام ما، ای بر دریده دام ما…” این قطعه و آلبوم، در دهه 60 خورشیدی شکل گرفته و عرضه شده است. البته این شعر مولانا را خوانندگان دیگری همچون علیرضا افتخاری و حسامالدین سراج نیز با آهنگسازی دیگر موزیسینهای ایرانی اجرا کردهاند – اما لطفی که در تصنیف شجریان است، تکرارناشدنی است. عملاً این تصنیف بهگونهای شکل گرفته که انگار هیچ کم و کسری ندارد و به قول وینس لومباردی – مربی بلندآوازه – مصداق یک تلاش صددرصدی است؛ یعنی همه تلاشی که باید صورت بگیرد و همهچیزهایی که باید در آن وجود داشته باشد بدون اینکه چیزی جا مانده باشد… (همشهری آنلاین)
- خاطره سازی، ارزش هنری و نوستالژیکِ این دو اثر موسیقایی {صدای طهرون و دود عود} بود که در نگاه اول مدیران مؤسسه “بتهوون” به مدیریت برادران چمن آرا را بر آن داشت تا در کنار توجه به مؤلفهها و انگیزههای دیگر، پس از طی مراحل اداری و حقوقی دست به ابتکار بزنند و پس از سالها فراموشی و در میان گرد و غبار رفتن، یک بار دیگر، همپا با صنعت روز فروش محصولات موسیقایی، احیا، تولید و فروش برخی محصولات موسیقایی را در قالب «صفحه» دوباره آغاز کنند… (خبرگزاری مهر)
- منابع فیزیکی: دفترچه آلبوم در نسخهی حلقه گرامافون – ن: بتهوون
{در سایت ناشر موجود نیست!} - منابع اینترنتی: خبرگزاری مهر – همشهری آنلاین
- گردآوری: چهلگوشه