خانه › آوانگار › کلاسیک ایران › آلبوم
بیداد
- دستگاه همایون-دستگاه شور
- ساز و آواز – اجرای گروهی (گروه عارف و شیدا)
- ناشر: دل آواز 1364
- اجرا 1361 – توسط کانون چاووش
- خرید آلبوم از درگاه بیپ تونز
سنتور استاد مشکاتیان و تار استاد لطفی به مدد غزل حافظ با صدای گرم استاد شجریان، در دستگاه همایون بیداد میکند و ذهن را به سالیانی دور پرواز میدهد؛ شهر، از آن یاران بود و خاک، گرمِ مهرِ مهربانان این دیار، اما اکنون “…یاران را چه شد، دوستی کی آخر آمد، دوسداران را چه شد؟!” به راستی آن خضر فرخ پی که قدومش مبارک است کجاست که بیاید و دوباره بذر مهر بنشاند بر این دیار؟ “صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست” از بیقراری سوز و گداز دل بالا میگیرد و به تار مینوازد آن استاد و فخر آواز در جواب میگوید: “باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش / برجفای خار هجران صبر بلبل بایدش” آنگاه، چهار مضراب همایون از راه میرسد و دل را با خود میبرد؛ انگار به شمس العماره می روی و غرق تماشا می شود چشم ها در بندبند عاشقانه ی این اشعار… همچون آیینه کاری های بی مثالی که تلألو خورشید صبح و مهتاب نیمه شب در آن هویداست؛ هر پنجه ای که به تار مینشیند، دل به جایی طی طریق میکند… سازها هوش را می ربایند…
- آهنگساز: پرویز مشکاتیان
- خواننده: محمدرضا شجریان
- نوازندگان:
بخش نخست:
پرویز مشکاتیان (سنتور)
محمدرضا لطفی ( تار)
ناصر فرهنگ فر (تمبک)
ارسلان کامکار (بربط)
اردشیر کامکار (کمانچه)
جمشید عندلیبی (نی)
زیدالله طلوعی (تار)
فرخ مظهری (بمتار)
بخش دوم:
غلامحسین بیگجهخانی( تار)
جمشید محبی(تمبک) - صدابردار: ایرج حقیقی
- طرح: هوشنگ اردلان، اجرا: مژگان شجریان
- مقدمه (بیداد)
- ساز و آواز (بیداد، بیات راجه، عشاق و قرچه، فرود بیداد به شوشتری)
- قطعه سوز و گداز
- ادامه ساز و آواز (ادامه جمله دوم شوشتری، فرود به همایون)
- تصنیف “یاد باد”
- پیش درآمد همایون
- چهارمضراب همایون
- ساز و آواز (درآمد همایون، جمله دوم همایون، سه گاه و جمله اول همایون و…)
- چهارمضراب بیداد
- ادامه ساز و آواز (بیداد، بیات راجه، عشاق)
- چهارمضراب عشاق
- ادامه ساز و آواز (عشاق و قرچه)
- ساز و آواز (قرچه، رضوی، حجاز، جامه دران، کرد بیات و…)
- تصنیف “هلاک من”
- استاد لطفی: “… شاید دوستان ندانند که کارهای چاووش را اینجانب میکس میکردم. “بیداد” پرویز مشکاتیان را نیز اینجانب میکس کردم، که ضبط عالی آن به وسیله ایرج حقیقی صورت گرفت که بسیار ارزنده است… مخارج تمرین و ضبط “بیداد” را مرکز هنری چاووش پرداخت کرده بود و این اثر متعلق به چاووش بود تا از آن بهرهوری کند اما جالب اینجاست که نام مرا در انتهای گروه نوشتند که نوازندگی کردم. خواهر من به من زنگ زد و گفت آقای شجریان و پرویز مشکاتیان برای شما چکی به مبلغ سیهزار تومان نوشته اند…” (مشرق نیوز)
- قطعه «بیداد» که در آلبوم با نام «مقدمه» ارائه شده، یکی از فاخرترین آثار بیکلام ایرانی است. این اثر از همنوازی ارکستر سازهای ایرانی تشکیل شده که با ریتمی آرام آغاز و پس از تثبیت فضا، به موسیقی ضربی پیوسته و پس از آن در انتهای اثر ریتم به اوج رسیده و قطعه به پایان میرسد. (خبرگزاری مهر)
- منابع: جلد آلبوم – مشرق نیوز – خبرگزاری مهر
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .