خانه › آوانگار › کلاسیک ایران › آلبوم
راست پنجگاه
- دستگاه راست پنجگاه
- اجرای گروهی – ساز و آواز – تکنوازی
- ناشر: دل آواز 1377
- ضبط: استودیو بل
- اجرای زنده: کنسرت جشن هنر شیراز – شهریور 1354
- خرید قانونی آلبوم از درگاه بیپ تونز
کنسرت باشکوه “راست پنجگاه” اثری جاودانه که در شهر شعر و ادبیات کهن – در جشن هنر شیراز – متولد میشود؛ دوتن از برترین نوازندگان موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی – محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ فر – با دو ساز مادر و قدیمی چیردستانه هنرنمایی میکنند؛ بعد از تکنوازی تار و قطعه ضربی، صدای اهورایی استاد شجریان با مطلع “درازل پرتو حسنت به تجلی دم زد… عشق پیداشد و آتش به همه عالم زد” تماشاچیان حاضر در جشن هنر را در دیار شاعر شیرین سخن در کنار مقبره اش، چنان با خود همراه می کند که گذشته از حسِ نابِ موسیقایی، غرق در معنویتی ناب، خط به خط اشعار را با ذره ذره ی وجود مأنوس میشوند؛ درمسیر پرفراز و فرود اجرا، عاشقانه ی لیلی و مجنون از سروده های نظامی گنجوی نقش می بندد که احساسات و عواطف عمیق انسانی را با فضایی گرم و دلچسب درمی آمیزد…و…
در آن جشنِ باشکوه، سه هنرمند پرآوازه، در میان انبوهِ جمعیتِ مشتاقان چنان دلباخته همساز و هم آوا شدند که دیری نپایید ماحصل آن را به نیکی در آلبومی شنیداری برای عموم به یادگار نهادند؛ این اثر درخشان حدود 23 سال بعد نیز از نو به صورت رسمی با حمایت شرکت دل آواز در قالب آلبومی فشرده (cd) وارد بازارِ داغِ موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی شد و توانست رکورد بالای فروش و محبوبیت را در میان مخاطبان به دست آورد.
- کاری از: محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ فر
- خواننده: محمدرضا شجریان
- ترانه سرایان: حافظ، نظامی، عطار
- نوازندگان:
محمدرضا لطفی (تار)
ناصر فرهنگ فر (تنبک) - مسترینگ و تدوین دیجیتال: استودیو بل، ریموند موسسیان، همایون شجریان
- طرح: مژگان شجریان
- امورچاپ: محمدعلی رفیعی
( بر اساس جلدنوشتار نسخه ی cd )
- تکنوازی تار
- قطعه ضربی راست
- آواز و تار (شعرحافظ) – راست، پروانه، نغمه و سپهر، بیات عجم، قرچه، رضوی، تحریر جواد خانی
- چهار مضراب تار و تنبک
- ادامه آواز – رضوی، فرود، روح افزا، تحریر بوسلیک و سپهر
- چهارمضراب
- ادامه سازو آواز – طرز
- تصنیف بت چین
- ادامه آواز – لیلی مجنون و فرود، نیریز صغیر و کبیر
- کارعمل راست پنجگاه
- در کتاب “گوشه – فرهنگ نواهای ایرانی” آمده است: در مجموعه تصنیف های قدیمی هیچ تصنیفِ راستپنجگاهی روایت نشده است و هیچ پیش درآمد و رِنگ قدیمی نیز در این دستگاه دیده نمی شود. خالقی در دهه ی چهل نوشته است: «این آواز امروز کمتر متداول است و تنها اشخاصی که کاملاً به ردیفِ آوازها آشنایی دارند آن را می شناسند.» در سال 1355 (؟) اجرای محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان، در حافظیه ی شیراز، نام این دستگاه را بر سر زبان ها انداخت. توجه این نسل به ردیف و عمومی شدن آموزشِ آن در سال های پس از انقلاب باعث ایجاد زمینه ای شد که بعدها آثار بسیاری در این دستگاه ساخته شود.” (ص: 279. چاپ اول)
- بر جلد یکی از کاستهایی که بدستمان رسید، مشخصات اینطور نوشته شده است: ردیف راست پنجگاه – آهنگ قدیمی “بت چین” – اجرای سال 1354- دل آواز 22
- فیلمی از این اجرا را می توانید در رسانه ی تماشا مشاهده کنید.
- منابع: جلد کاست – جلد cd– کتاب “گوشه”
. . . . . . . . . . ما را در تکمیل مقالات یاری کنید . . . . . . . . . .